Op een bepaald moment kwam de wens voor een zuinigere auto met een lager brandstof verbruik en lagere CO2 uitstoot. De makkelijkste oplossing hiervoor zou een kleine motor zijn. Door de wens naar kleinere motoren die even krachtig moesten zijn, is de turbo ontworpen. Dit is de reden waarom je tegenwoordig vaker hoort dat een auto een turbo heeft. De turbo is ontworpen om even krachtige maar kleinere motor te hebben in auto’s. De turbo behoudt het vermogen of maakt deze zelfs beter terwijl het gewicht van de motor laag kan blijven.

Hoe werkt een turbo?

Je hebt twee turbines, die worden verbonden door een centrale as. De ene zit aan de uitlaatkant van de motor, de ander aan de inlaatkant. Uitlaatgassen drijven de eerste aan wanneer je gas geeft, waardoor de laatstgenoemde gaat draaien en er meer lucht in de motor wordt gezogen. Dat betekent dat motoren met minder inhoud nog steeds een behoorlijke hoeveelheid vermogen en koppel kunnen leveren. Bron: Topgear.nl

De afbeelding hieronder geeft wat duidelijker aan hoe een turbo werkt:

Waarom en hoe gaat een turbo kapot?

Helaas zien we over de afgelopen jaren dat een turbo ook regelmatig kapot gaat. Dit is ook logisch want een turbo heeft het zwaar te verduren doordat het juist onder extreme omstandigheden zoals o.a. hoge temperatuur en hoge druk werkt. Eigenlijk is het meest voorkomende probleem bij een defecte turbo de olie. Denk hierbij aan te weinig olie (dus schade door te weinig smering) of vervuilde olie: de olie, oliefilter of roetfilter niet tijdig vervangen. Maar het zou ook maar eens kunnen zijn dat er iets in de turbo terecht is gekomen dat de roterende bladen van het as heeft beschadigd.

Meestal zijn er volgende punten waardoor je herkent dat je turbo (onderdelen) defect is:

  • Fluitende turbo
  • Meer brandstofgebruik
  • Witte of blauwe rook uit de uitlaat
  • Minder vermogen / vermogensverlies
  • Schommelingen in luchtdruk en/of oliedruk

Wat gaat er kapot aan een turbo?

Zoals beschreven bestaat een turbo uit de twee turbines met daartussen het centrale as. Dit wordt ook wel een turbo patroon, turbo charger of turbo core (binnenwerk) genoemd. Vrijwel altijd is het turbopatroon kapot en hoeft dus alleen dit gedeelte vervangen te worden. Een kapotte turbo hoeft dus niet het einde van uw auto te betekenen! Hieronder een aantal voorbeelden van kapotte turbopatronen:

Turbo revisiebedrijf: hoe wij zijn begonnen

Een paar jaar nadat de eerste turbomotoren op de markt kwamen, begon het “probleem” van defecte turbo’s. Destijds was de enige optie om de gehele turbo bij de dealer te bestellen en zo te vervangen. Dit is een prijzige reparatie die in de duizenden euro’s kon oplopen.

Op zoek naar goedkopere oplossingen voor de klant zijn wij 10 jaar geleden begonnen met het reviseren van turbo’s. In het begin kregen wij regelmatig auto eigenaren die overal al hadden geprobeerd om hun turbo te laten herstellen maar nergens de oplossing kregen. Met deze auto’s gingen wij aan de slag.

De complete turbo met alle turbo onderdelen werd uit elkaar gehaald en vervolgens ook de gehele turbo patroon. Deze bestaat uit meer dan 30 kleine onderdelen. We maakten alle onderdelen schoon (vrij van vieze olie en roet), herstelden beschadigingen of het beschadigde onderdeel werd omgeruild voor een nieuwe. Vervolgens werd de turbopatroon weer terug in elkaar gezet. Alle leidingen en filters werden ook schoongemaakt of vervangen. De turbo werd weer in de auto geplaatst en door middel van testritjes en alle mogelijke problemen herstellen/uitsluiten, leerden wij de turbo kennen.

Nadat wij de kennis en expertise hadden opgebouwd zijn wij gaan kijken naar voordelige oplossingen. U kunt zich voorstellen dat vooral alle kleine onderdelen een voor een nakijken, schoonmaken en eventueel vervangen vooral een arbeidsintensieve klus is en dat kan oplopen in de kosten.

Uiteindelijk hebben we deze kosten helemaal kunnen verlagen door een aantal stappen:

  • Uit expertise snel herkennen waar het probleem zit. Vaak kunnen we telefonisch al een goede indicatie geven
  • Definitieve analyse van het probleem door professioneel apparatuur
  • Vervangen van de turbopatroon in plaats van deze herstellen (reviseren)
  • Zelf doen met onze toegevoegde handleiding waardoor we de arbeidskosten compleet weghalen

De turbo expert van Nederland

Turbo apparatuur voor turbo onderdelen

Precies om bovenstaande punten kunnen wij onszelf de turbo expert van Nederland noemen. Naast ons uitgebreid assortiment van niet alleen turbopatronen maar diverse turbo onderdelen zijn wij ook heel goed bereikbaar. Wij leveren de volgende merken turbo’s: Garret, KKK, Borgwarner Turbo Systems, Honeywell Turbo, Toyota, Schwitzer, Holset, IHI, Mitsubishi.

Naast de verkoop van turbo patronen doen wij ook diagnose, montage van de patroon en het in en uitbouwen van de complete turbo. U kunt 6 dagen per week direct telefonisch contant opnemen met de werkplaats voor specifieke technische hulp. Daarnaast bieden wij u allerlei gemakken zodat u zonder zorgen weer snel op de weg kunt.

Liever niet zelf monteren?

Wanneer je het echt niet aandurft om zelf te monteren of er simpelweg geen zin in hebt, dan kunnen wij ook de montage voor jou doen. Je kunt direct via de contactformulier een afspraak maken of gewoon langskomen. De koffie staat klaar!