Waarom een roetfilter?

Dieselbrandstof wordt niet volledig verbrand en hierdoor komen er kleine deeltjes roet vrij. Deze deeltjes roet zijn schadelijk voor de gezondheid. Voor dieselauto’s heeft de Europese commissie eisen gesteld aan de uitstoot hiervan. Alle dieselauto’s vanaf 2005/2006 hebben vanaf fabrieks af een roetfilter gemonteerd. Deze roetfilter mag je niet zomaar verwijderen. Zonder roetfilter wordt een APK altijd afgekeurd. Maar ook zijn er andere nadelen. Zo kan een auto zonder roetfilter heel erg gaan stinken.

Wat is een roetfilter?

Een roetfilter is een filter die op een dieselauto wordt aangebracht om schadelijke roet op te vangen. De roetfilter zit zo dicht mogelijk bij de uitlaat. De roetdeeltjes blijven als het ware plakken aan de filter en worden eigenlijk opgeslagen. Na een tijdje is de roetfilter “vol” oftewel verstopt en moet het opgeslagen roet verbrand worden. Dit kun je doen door middel van roetfilter regeneratie. Roetfilter regenereren houdt in dat je de roetfilter schoon brandt. Dit wordt met uitleesapparaat gedaan die de temperatuur van de uitlaatgassen verhoogd (door een tijdelijke verhoging van het toerental). Hierdoor is demontage van de roetfilter niet nodig. Roetfilter regeneratie kan enkel wanneer de roetfilter niet te vol is en het is niet altijd succesvol. Hierdoor is een goed alternatief om de roetfilter te reinigen.

Roetfilter Reinigen

Wanneer de roetfilter kan verstopt zit en regeneratie niet werkt, is er nog een stap voordat je de roetfilter moet vervangen. De roetfilter reinigen doe je om ervoor te zorgen dat deze niet kapot gaat. Hierdoor hoef je de roetfilter niet te vervangen. De vervangingskosten van een roetfilter kunnen oplopen tot honderden euro’s. Daarnaast kan een defecte roetfilter ook je turbo beschadigen.
Bij autobedrijf My Car kun je voordelig je roetfilter reinigen. In de video hiernaast kun je zien hoe we de roetfilter vast koppelen en meten. Vervolgens wordt deze aangesloten op een slang waar chemisch water uitkomt. Een soort reinigingsmiddel wat vaak dpf cleaner wordt genoemd.  Hierna wordt de roetfilter los gekoppeld, gecontroleerd en aan een andere slang gekoppeld. Hieruit komt eerst koude lucht en vervolgens warme lucht. Eenmaal goed opgedroogd en gecontroleerd kan de roetfilter weer in de auto geplaatst worden.